sâmbătă, septembrie 10

Ziua în care a fugit creativitatea. 80 de idei care te ajută să fii creativ


De dimineaţă am ţâşnit din pat. Am sărit, ştiţi voi, ca atunci când vă amintiţi că mai aveţi o bucăţică de ciocolată uitată de aseară. Dar eu mai aveam un articol despre creativitate pe care nu-l terminasem şi care, între timp, se completase în mintea mea cu idei noi şi o nouă atitudine.

Fiindcă în ultimele două săptămâni am tras de mine să fac lucruri și... le-am făcut. Am scris, am rescris, am îmbunătățit unele planuri, le-am lăsat deoparte pe altele. Am făcut un fel de reorganizare la început de toamnă, ca un şcolar care se uită prin rechizite în timp ce oftează: "Asta-mi mai trebuie, asta nu-mi mai trebuie..."

Lângă mine tronează însă, pe birou, un mic munte de post-it-uri. Vin ideile noi s-au ţinut lanţ, s-au luat unele după altele şi, din deal, au ajuns munte. Dar a existat şi o zi în care a fugit creativitatea.  Şi n-a fost singura.

Ni se întâmplă uneori să simţim că puterile noastre creatoare sunt anihilate. Iar asta poate avea diferite forme. Plictiseală, mâhnire, deznădejde. Griji care se ivesc, probleme de rezolvat şi care nu erau în plan. Un milion de alte motive care ne pot îndepărta de starea noastră naturală, cea de creativitate şi de curiozitate.

Pentru mine, oboseala fusese catalizatorul. Prea puţine ore de somn şi un fel de militărie a muncii pe care, nu zic nu, am făcut-o cu drag. Însă sentimentul a fost acela de anihilare, de neputinţă. Şi, ca un răspund, am găsit mesajul care mi-a dezvăluit o diferenţă pe care nici nu ştiam cât e de esenţial să o fac:




Am făcut o greşeală pe care o aminteşte şi Sophia Amoruso, autoarea cărţii #Girlboss: E semn de maturitate să nu faci din absolut orice o prioritate. Evident, ajungi la concluzia asta nu obligatoriu după ce ai prioritizat ABSOLUT ORICE ai trecut pe listă, ci atunci când, în timp ce îţi bei cafeaua, asculţi un interviu cu Sophia şi te trăzneşte concluzia fix în moalele capului.


Ce putem face, aşadar, când nu ne simţim creativi? Şi ce şanse avem să ne scoatem din cap ideea că nu suntem suficient de creativi, sau, mai rău, deloc?

Toţi oamenii sunt creativi. Unii, mai mult, alţii, mai puţin, dar numai şi numai pentru că nu şi-au antrenat suficient de mult această stare a creativităţii. E ceva ce, cred eu, se toceşte mult în anii de şcoală. Din fericire, există şi soluţii. :)

Ne exersăm creativitatea ca pe un obicei bun. Ştiţi supa aia fierbinte care vă aşteaptă după o zi îndelungată de iarnă? Aşa trebuie văzută şi creativitatea. Ca pe ceva care ne încălzeşte sufletele şi care ne aduce o împlinire fantastică. Cum o exersăm? Aici lista e lungă, dar nu vă temeţi. Avem spaţiu pe Internet:

- (re)descoperim ce ne place să facem. Nu contează că ultima oară când am făcut asta aveam patru ani. Cu atât mai bine. Poate să fie şi un joc de Lego. Cumpăraţi-l. Adulţii din jur vor spune că "aţi dat în mintea copiilor". Foarte bine. Exact asta încercăm să facem. Să ne trezim la viaţă plăcerea jocului, bucuria şi curiozitatea de a fi copil. Fiindcă în starea aceea se află şi cea mai mare doză de creativitate.

- ne odihnim mintea. Când ideile se încăpăţânează să nu apară, nu încercăm şi mai tare. Dacă înotăm împotriva curentului de apă, obosim şi, în cele din urmă, ne înecăm. Să avem încredere. Ideile vor veni. Să luăm o pauză. Să facem cu totul şi cu totul altceva. Să ieşim la o plimbare, să vedem un film, să citim o carte. Să stăm de vorbă cu un prieten bun. Să medităm. Să pregătim ceva bun de mâncare. Să ne lăsăm mintea să se relaxeze fiind prezenţi în alte direcţii. Şi, atunci, ideile vor veni.

- ne păstrăm vie curiozitatea. E important sfatul ăsta. E atât de important că mi-aş dori să-l văd scris deasupra tuturor tablelor din toate sălile de clasă din lumea asta, mai ales în ţările cu sistem educaţional similar celui din ţara noastră. Fiindcă-n toţi anii de şcoală ne pierdem curiozitatea până în punctul în care nu vrem să mai descoperim nimic pe cont propriu. Nici măcar lumea. De-asta de multe ori unii dintre cei mai de succes şi creativi oameni sunt cei care au înţeles de mici cum funcţionează, de fapt, viaţa. Au învăţat lecţii şi au descifrat mecanisme pe care nu ni le predă nimeni în şcoală.

Cum hrănim curiozitatea? Explorăm, citim, învăţăm lucruri noi, observăm ce ne stimulează şi urmărim acel fir. Ne ţinem după aroma curiozităţii exact ca-n mai toate reclamele la cafea din lume (iată un exemplu nu tocmai bun de creativitate).

Şi pentru că alţii se organizează mai bine decât mine (am în lucru capitolul Organizare), vă prezint şi:

 29 de tehnici pentru a vă păstra creativitatea (în parametri cât de cât normali);

30 ponturi pentru a vă reîmprospăta creativitatea

21 metode de a fi creativ, de la Huffington Post citire.





Şi încă un lucru pe care îl spune Elizabeth Gilbert în cartea sa, Lecţii de magie:

"Şi chiar dacă creativitatea diferă de la persoană la persoană, un lucru rămâne sigur: o viaţă creativă e o viaţă mai amplă, cu un orizont mai larg, o viaţă mai fericită şi de o mie de ori mai interesantă.  Să trăieşti în felul acesta - dând la iveală necontenit şi cu încăpăţânare nestematele ascunse în tine - este o artă în sine."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu